Återbesök

I måndags (för en vecka sen) var vi ju inne på kliniken och gjorde ett litet återbesök. Han såg jättefin ut enligt min veterinär och vi fick klartecken på att det bara är att öka på träningen succsesivt så det känns verkligen jätteskönt! 
 
Eftersom att jag är så fantastiskt bra på att blogga, not, så tänkte jag att jag gör en liten översikt över hur veckan har sett ut så ni får en liten överblick över vårt träningsschema! 
 
Måndag: Återbesök på kliniken
Tisdag: Vila
Onsdag: Promenad
Torsdag: Longerade i ridhuset
Fredag: Dressyr i ridhuset
Lördag: Dressyr i ridhuset
Söndag: Longerade i ridhuset 
 
Häromdagen (torsdags) testade jag att longera honom i bara grimma i ridhuset och han blev så fantastiskt lösgjord och fin. Fokuserade på att öka och minska volterna, särskilt i traven för att kunna påverka inner bakben. Man ser verkligen hur han sträcker ut hela överlinjen vilket har varit svårt för honom tidigare då han gärna blivit kort i nacken och inte haft styrkan att bära sig i den låga formen. Men det här känns verkligen som ett kvitto på att vi är på god väg. 
 
I fredags och lördags blev det två lite kämpigare pass i ridhuset. I fredags arbetade vi verkligen skulle få igenom traven vilket är våran svaghet då han gärna blir kort och kvick när jag vill ha honom åt det långsammare hållet och längre i formen. Jag tycker vi lyckades riktigt bra och fick en fin känsla stundvis. Det är ju klart att han inte orkar hålla den formen till 100% av passet men det känns som att vi är på god väg nu. På lördagen fokuserade jag på ungefär samma sak som dagen innan. Att få igenom traven. Här kändes det som att en polletten trillade ner och jag fick en fantastisk känsla stundvis. Galoppen känns helt okej just nu. Där blir han däremot lite långsam och kort i steget så där vill jag åt motsatsen och få honom att ta i men samtidigt länga ut sprången. 
 
Igår hade jag tänkt att vi skulle ta en liten promenad i skogen men det ösregnade och Poker var hur pigg som helst så det fick bli ett lätt longeringspass i ridhuset istället. Lite mycket ridhus den här veckan men det är det enda underlaget han går riktigt bra på just nu. Särskilt nu när det har varit så torrt och hårt ute i marken och på utebanan. Men veckan som kommer ska vi variera arbetet lite mer! :)
 
 




Allmänt |
Upp